Helyszín: Hírös Agóra Otthon Mozi
Műsor:
Bartók: Két arckép, op. 5
III. zongoraverseny, Sz. 119, BB 127
A kékszakállú herceg vára, Sz. 48
Vezényel: Hamar Zsolt
Közreműködők:
Ránki Dezsó – zongora
Komlósi Ildikó – szoprán
Palerdi András – basszus
Koppándi Jenő – hegedű
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
A hangverseny műsora Bartók és a női nem kapcsolatáról szól, olyan műveket vonultatva fel, amelyek közül kettő élete egy-egy nagy érzelmét örökíti meg hangokba foglalva, a harmadik pedig egy mitikus történetben, misztériummá nemesítve általánosságban szól a férfi-nő problematikáról, ahogyan azt a zeneszerző látta.
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenyének nyitószámaként megszólaló Két kép mögött a hegedűművésznő, Geyer Stefi iránti viszonzatlan, fiatalkori szerelem inspirációja áll. A szeretett nőalak eszményi arcát felmutató első kép (Ideális) az I. hegedűverseny nyitótételével azonos, az egzaltált második tétel (Torz) az eredetileg zongorára fogalmazott Tizennégy bagatell sorozat Szeretőm táncol című zárótételének zenekari változata.
Bartók befejezetlenül maradt hattyúdala, a halálos betegen komponált III. zongoraverseny a zeneszerző felesége, Pásztory Ditta számára készült, s a klasszika „hölgykoncertjeinek” kecses utódaként a Bartóktól megszokott kemény tónus helyett szelídebb hangot intonál. Ránki Dezső pályakezdése óta a kompozíció autentikus előadója.
A Balázs Béla szövegére készült misztérium-opera a bezárkózás, a titok, a megismerés, a birtoklási vágy, a féltékenység és a magány fogalmait boncolgatja a századelő lélekelemző művészi magatartását követve, olyan varázslatos keverékstílusban, amely a romantika, a népiesség, a szecesszió és a szimbolizmus elemeit is magába fogadja. Komlósi Ildikó és Palerdi András a két szerep tapasztalt, sikeres előadója.
A belépés ingyenes, helyfoglalás érkezési sorrendben.